Ha, lekkere clickbait hè. Natuurlijk krijg je geen 100.000 volgers binnen 1 week. Mits je ze koopt of je mega viraal gaat. Maar nu je toch geklikt hebt, neem even een kleine tien minuten de tijd om te lezen hoe jij dit jaar je social media content wél goed aanpakt. Weg met die loze posts over hoe jouw merk echt de beste is en jij echt iets anders verkoopt dan die miljoenen anderen op Facebook, Instagram, YouTube, etc. etc. Tip 1: focus op je eigen sh*t.
1. Kies je kanaal
Een goede social media strategie begint met het kiezen van het juiste kanaal. En daar gaat het vaak al mis. Veel MKB-bedrijven, maar ook grote corporates, kiezen ervoor om een Facebook account aan te maken omdat: iedereen op Facebook zit. Ik hoef je toch niet uit te leggen dat niets aan deze doelstelling plausibel klinkt?
Hoe kies je dan wel met gezond verstand het kanaal waar jij gaat hengelen naar likes, reacties en verkoop?
Waar zit je doelgroep?
Zet even je speurneus op om erachter te komen waar je doelgroep zicht bevindt. Met wat professioneel Googelen kom je al heel ver. Maar ook je eigen data geeft je veel inzicht. Om je een duwtje in de goede (denk)richting te geven, zie je hieronder een aantal resultaten uit het jaarlijkse NewCom onderzoek over social media gebruik in Nederland:
Gebruik cijfers om te bepalen op welk kanaal je aanwezig wilt zijn. En ja, dat kan betekenen dat je full force inzet op Facebook. Ook al denk je dat het aantal gebruikers daar stagneert. (Wat ook zo is, maar niet in álle leeftijden) Bepaal wat voor jóu interessant is. En doe het niet om het doen.
Vergeet ook kanalen als Pinterest niet! Ben jij de trotse bezitter van een eigen kleding- of sieradenmerk? Of heb je een tattooshop? Waar kijk je zelf voor inspiratie? Juist! Op Pinterest. Het aanmaken van een account is heel makkelijk en laagdrempelig. In samenwerking met Greenhouse lanceerde Scotch & Soda als eerste een Pinterest campagne op de Nederlandse markt.
Heb je de creativitijd?
(Ja, hehe, dit is een bewuste stijlfout) Ben je bereid om minimaal 8 uur per week te investeren in het creëren van content? Dus: foto/video content maken, dit in het juiste formaat plaatsen, een eigen HUISSTIJL bepalen 😉 En vind je dit ook leuk om te doen? M.a.w. Is de content die je maakt onderscheidend genoeg of ben je de zoveelste Instagram pagina met leuke quotes en gejatte plaatjes van Pinterest? Zit je terwijl je dit leest heftig ‘nee’ te schudden? Wees dan niet zo een kniert en besteed je social media content uit. 💰
Wel de creativiteit maar niet de tijd? Richt je pijlen dan liever op een of twee kanalen. Het is namelijk volslagen zinloos om op halve kracht ‘iets’ met (social) content te doen. Onthoud ook: alleen door consequent te posten, bouw je iets op. Hier gaat soms maanden werk in zitten!
2. Bepaal je eigen stijl
Hier gaan we: een eigen stijl bepalen. Voor de niet-creatievelingen is dit een hele opgave, want hoe vertaal je jouw IT-dienst in social content? Met name in de ‘saaiere’ branches zie je merken struggelen. Zo zag ik laatst deze posts van ING voorbij komen:
ING heeft bijna 100.000 volgers op LinkedIn en toch ‘maar’ 23 likes en 10 reacties. Is je content niet onderscheidend, dan word je hier direct op afgerekend. WAAROM plaatst ING dit? Als ik de kleuren verander in ABN AMRO groen dan blijft de post precies hetzelfde. Elk ander merk had dit kunnen posten. De NS bijvoorbeeld. Maar ook Randstad.
Dít bedoel ik met eigen stijl. WAAROM post jij dit? WAAROM valt het op in iemand zijn tijdlijn? WAT heeft de lezer aan jouw content? En dat zijn vaak niet je jaarcijfers of vragen of iemand liever een broodje frikandel of kroket eet, maar wel handige tips en trends binnen jouw vakgebied.
Speur dus eerst zelf het internet af en geef hier je eigen draai aan. En vooral: maak eigen content! Photoshop is echt geen rocket-science.
Ga je zelf knutselen met het maken van content? Houd dan ook rekening met het volgende:
- De afmeting van je post. Zo gebruikt LinkedIn weer andere afmetingen dan Facebook. En ook op mobiel ziet je content er anders uit dan op desktop. Deze informatie kun je makkelijk zelf Googlen, of even aan mij vragen 😉
- Welke lettertype gebruik je in je posts? Sluit deze aan bij je huisstijl?
- Waar plaats je je logo? En vooral: niet te opvallend
- Wissel video en foto af. Sommige content kun je beter in video maken, bijvoorbeeld korte how-to video’s.
- Tone-of-voice!!! Schrijf korte copy in je eigen unieke stijl. Vermijd saaie werkwoorden als: ‘kunnen, worden, zullen…’
3. Wat wil je bereiken?
Als freelance docente online marketing heb ik de afgelopen twee maanden dit model bij mijn studenten naar binnen gestampt. Het AIDA-model.
Nu hoor ik je denken: ‘lekker ouderwets modelletje dit’Maar het is wel een goede houvast. Stel je voor dat je de organisator van een festival bent, dan is toch ook niet het eerste wat je post: ‘koop tickets’. Nee. Dit bouw je op. Door eerst de datum kenbaar te maken, dan de line-up en vervolgens ga je pas focussen op ticketverkoop.
Varieer in doelstellingen. Pas hier dan ook je content op aan zodat je tijdlijn niet eentonig wordt en uitnodigt tot interactie.
En last but not least: plaats je content in een content kalender. Hierin houd je gemakkelijk bij wat je wanneer post en met welke doelstelling. Maak deze inzichtelijk voor iedereen in het bedrijf zodat zij weten wanneer er content geplaatst wordt. Kunnen zij het weer delen. Ofzo. 😉
(Not) Born This Way
Pink je na het lezen van dit artikel een traantje weg omdat je denkt: ‘I’m not born this way’. Of heb je gewoon geen zin, tijd, of welk excuus dan ook voor het creëren van social media content? Geef je social media content uit handen OF doe jezelf (en je medewerkers) een content workshop cadeau. Voor Valentijn ofzo. ❤️